Witamina C

cytryna

Działanie witaminy C, jej właściwości:

– jest jedną z najważniejszych witamin wspomagających układ immunologiczny, pobudza tworzenie się komórek odpornościowych limfocytów B

– witamina C jest bardzo silnym antyutleniaczem. Chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, nadtlenków lipidowych oraz innych niekorzystnych substancji.

Jest witaminą odgrywającą ważną rolę w profilaktyce chorób nowotworowych, miażdżycy.

– przeciwdziała tworzeniu się siniaków, krwawieniom, uszczelnia naczynia krwionośne

– jest niezbędna w wytwarzaniu kolagenu – podstawowej substancji tkanki łącznej, kości, zębiny oraz substancji biorących udział w uszczelnianiu naczyń krwionośnych.

– ułatwia przyswajanie żelaza w układzie pokarmowym

Niedobór witaminy C:

– objawami niedoboru witaminy C to: zmęczenie, brak apetytu, krwawienie dziąseł, ból stawowo-mięśniowy.

– niedobór witaminy C wywołuje szkorbut – choroba objawiająca się krwawieniem i zmianami zapalno-martwicowymi dziąseł, dziąseł co może prowadzić do wypadania zębów.

– niedobór witaminy C może objawiać się obniżoną odpornością organizmu

– awitaminoza może doprowadzić do niedokrwistości

Nadmiar witaminy C:

– nadmiar witaminy C sprzyja powstawaniu kamicy nerkowej, nadmiar witaminy C przekształca się w kwas szczawiowy, który wytrąca się z wapniem w postaci kamieni.

– nadmiar witaminy C jest wydalany z moczem, ponieważ witamina C jest rozpuszczalna w wodzie

– nadmiar witaminy C może sprzyjać zaburzeniom w układzie pokarmowym np. zgaga, nudności, ból brzucha

Trwałość witaminy C:

– witamina C jest substancją nietrwała, jest bardzo wrażliwa na działanie tlenu, wysokich temperatur. Jest mało wrażliwa na zamrażanie. Najwięcej witaminy C tracą produkty niewłaściwie przechowywane, poddawane nieodpowiedniej obróbce cieplnej, stary mogą wynosić nawet 80%!. Warto warzywa gotować we wrzącej wodzie, to chroni przed nadmiernym niszczeniem witaminy C.

Dobrym sposobem na zachowanie witaminy C jest proces kiszenia, kapusta kiszona zachowuje duże ilości witaminy C.

– warzywa gotowane tracą ok. 50 % witaminy C, duszone ok. 30 %, a surowe ok. 20%

– proces suszenia może powodować straty witaminy C nawet do 90%

Występowanie (produkty zawierające dużą ilość witaminy C – przykłady)

Czarna porzeczka: 100 g czarnych porzeczek zawiera 189 miligramów witaminy C

Papryka czerwona: 100 g papryki czerwonej to aż 144 mg witaminy C

Pietruszka liście: 100 g pietruszki zielonej zawiera 177 mg witaminy C

Chrzan: 100 g chrzanu zawiera 114 mg witaminy C

Brukselka: 100 g brukselki zawiera 94 mg witaminy C

Kapusta włoska: 100 g kapusty włoskiej zawiera 60 mg witaminy C

Kiwi: 100 g kiwi zawiera 59 mg witaminy C

Pomarańcza: 100 g pomarańczy zawiera 49 mg witaminy C

Cytryna: 100 g cytryny zawiera 50 mg witaminy C

Zapotrzebowanie na witaminę C:

Dokładne zapotrzebowanie na witaminę C podane jest w tabelce, poniżej podaję link.

http://www.zdrowie.med.pl/witaminy/witc_3.html

Średnie zapotrzebowanie u osób dorosłych to ok. 75 mg witaminy C na dobę. Zapotrzebowanie wzrasta m.in. u osób zestresowanych, wypijających zbyt duże ilości alkoholu, u osób palących, u osób pracujących fizycznie, kobiet karmiących piersią.

Ciekawostki:

– nie łącz ogórka zielonego z pomidorem – substancja zawarta w ogórku świeżym – askorbinaza niszczy witaminę C zawartą w pomidorze.

– osoby przyjmujące aspirynę powinny zwiększyć ilość przyjmowanej witaminy C, ponieważ długotrwałe przyjmowanie aspiryny zwiększa wydalanie witaminy C

– acerola zwana także wiśnią z Barbados, jest bombą witaminy C. Jeden owoc aceroli – waży ok. 4,5 g i ma tyle witaminy C, co 1 kilogram cytryn. W 100 g owocu znajduje się 4500 mg witaminy C, 100 razy więcej niż w cytrynie i 10 razy więcej niż w czarnej porzeczce. Owoce aceroli szybko się psują, dlatego świeże mają ograniczone zastosowanie. Można spotkać sok z aceroli, w przemyśle farmaceutycznym acerolę wykorzystuje się do preparatów witaminowych, suplementów polecanych w przeciwdziałaniu infekcjom, a także przeziębieniu.

Dominika Dietrich Stefankiewicz

Dietetyk Medyczny Gdańsk

C.H. Manahattan

www.dobrekalorie.pl

 

, , , , , , ,
Poprzedni wpis
Dietetyk radzi – Dlaczego pizzy nie wolno popijać colą, czy sokiem?
Następny wpis
Dietetyczny detoks po świętach

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Fill out this field
Fill out this field
Proszę wprowadzić prawidłowy adres email.

Menu
Wysyłka niemożliwa!
Wpisz prawidłowy adres!
To pole jest wymaganaTo pole jest wymagana
Dziękujemy... Skontaktujemy się najszybciej jak to możliwe.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony www. Więcej kliknij tutaj..

Polityka plików “cookies” serwisu www.dobrekalorie.pl 1. Poprzez piki “cookies” należy rozumieć dane informatyczne przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników, przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. W szczególności są to pliki tekstowe, zawierające nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. 2. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies. 3. Pliki cookies przeznaczone są do korzystania ze stron serwisu. Operator wykorzystuje te pliki do: a) możliwości logowania i utrzymywania sesji użytkownika na każdej kolejnej stronie serwisu b) dopasowania zawartości strony internetowej do indywidualnych preferencji użytkownika, przede wszystkim pliki te rozpoznają jego urządzenie, aby zgodnie z jego preferencjami wyświetlić stronę c) do tworzenia anonimowych statystyk z wyłączeniem możliwości identyfikacji użytkownika. 4. Pliki cookies wykorzystywane przez partnerów operatora strony internetowej, w tym w szczególności użytkowników strony internetowej, podlegają ich własnej polityce prywatności. 5. W trosce o bezpieczeństwo powierzonych nam danych opracowaliśmy wewnętrzne procedury i zalecenia, które mają zapobiec udostępnieniu danych osobom nieupoważnionym. Kontrolujemy ich wykonywanie i stale sprawdzamy ich zgodność z odpowiednimi aktami prawnymi - ustawą o ochronie danych osobowych, ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, a także wszelkiego rodzaju aktach wykonawczych i aktach prawa wspólnotowego 6. Standardowo oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych domyślnie dopuszcza umieszczanie plików cookies na urządzeniu końcowym Użytkownika. Ustawienia te mogą zostać zmienione przez Użytkownika w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę “cookies” w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym przesłaniu na urządzenia użytkownika. 7. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Przykładowe opcje edytowania w popularnych przeglądarkach: - Mozilla Firefox: www.support.mozilla.org/pl/kb/ciasteczka - Internet Explorer: www.support.microsoft.com/kb/278835/pl - Google Chrome: www.support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=pl&answer=95647 - Safari: www.safari.helpmax.net/pl/oszczedzanie-czasu/blokowanie-zawartosci/ Operator Serwisu informuje, że zmiany ustawień w przeglądarce internetowej użytkownika mogą uniemożliwić poprawne działanie Stron Internetowych.

Close