Dieta i trening, czyli mądre dbanie o ciało.

Nie samym chlebem człowiek żyje – to powiedzenie mówi nam o pielęgnowaniu potrzeb innych niż te fizjologiczne. Jedzenie to konieczność, ale czy trening również jest taką koniecznością? Co to właściwie jest ten zdrowy styl życia i dlaczego warto go prowadzić? Jakie są zależności między zdrową dietą a aktywnością fizyczną? W poniższym artykule o tym, dlaczego trening i dieta idą ze sobą w parze, zapraszamy!

Zdrowy styl życia, czyli jaki?

Zdrowy styl życia, bycie fit, healthy lifestyle… Określeń jest wiele na to, by prawidłowo się odżywiać i być aktywnym fizycznie. Te wszystkie określenia jednak dla każdego znaczą coś innego. W końcu mamy tyle metod treningowych, sportów, diet czy sposobów odżywiania! Niemniej, wszystkie z nich mają jedną z ważniejszych wspólnych zasad – dbają o prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. W efekcie, zdrowy styl życia pozwala nam właśnie na zachowanie dobrego zdrowia i strzeże nas przed wieloma chorobami (szczególnie cywilizacyjnymi). Stosowanie zasad zdrowego stylu życia to również pomysł na spowolnienie procesów starzenia się organizmu, a więc i dłuższe życie. Najcenniejsze jest chyba jednak dużo lepsze samopoczucie, witalność oraz energia. Dzięki zdrowemu stylowi życia możemy znacznie więcej, bo po prostu mamy do tego zdrowie i siłę. 

Co to jest zdrowy styl życia?

Jak już wspominaliśmy, zdrowy styl życia dla każdego może oznaczać coś zupełnie innego. Z łatwością możemy jednak wskazać cechy wspólne temu lifestylowi. Na pierwszą myśl przychodzi oczywiście trening i dieta. To jednak nie wszystko. W zdrowym stylu życia konieczne jest m.in. zachowanie odpowiedniej liczby godzin snu, korzystanie z opieki medycznej oraz unikanie używek (papierosy, narkotyki, alkohol). Nie bez przyczyny mówimy tutaj właśnie o stylu życia. Jeśli chcemy być zdrowi, musimy patrzeć holistycznie na całe swoje życie oraz nawyki.

Trening i dieta – podstawy zdrowego stylu życia

Zacznijmy od połączenia treningu i diety. W zdrowym stylu życia ważne jest dostarczanie do organizmu odpowiednich składników odżywczych, witamin i minerałów każdego dnia. Składniki odżywcze, czyli tłuszcze, węglowodany i białka, pozwalają na zachowanie odporności organizmu, właściwą pracę metabolizmu czy też budowanie tkanek. Witaminy i minerały zapewniają piękny wygląd skóry, paznokci i włosów oraz wzmacniają nasze kości. Za prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego natomiast odpowiada błonnik. Każda z „substancji” dostarczanych do organizmu ma swoją rolę i jest równie ważna. 

W zdrowej diecie powinniśmy przewidzieć 5 posiłków dziennie spożywanych o regularnych porach. Pamiętajmy, że śniadanie jemy maksymalnie godzinę po przebudzeniu, a kolację – 2-3 godziny przed położeniem się do łóżka. W skład każdego naszego posiłku powinny wchodzić jak najbardziej naturalne produkty. W zdrowym stylu życia powinniśmy więc unikać żywności przetworzonej i fast foodów. Uzupełnieniem prawidłowej diety jest trening. Regularne uprawianie sportu przyspiesza przepływ krwi, a w efekcie lepiej dotlenia organizm. Co więcej, treningi chronią nas przed odkładaniem się tkanki tłuszczowej, a więc także przed nadwagą i otyłością. Ćwiczenia fizyczne są również pomysłem na ukształtowanie mięśni i pięknej sylwetki. Jednocześnie, aktywność fizyczna to potężna dawka endorfin – hormonów szczęścia. 

Zdrowy sen w zdrowym stylu życia

Niewiele z tych zalet uda nam się jednak osiągnąć, jeśli nie zapewnimy sobie odpowiedniej liczby godzin snu. Organizm potrzebuje bowiem czasu na regenerację, szczególnie wtedy, gdy jest obciążony treningami. Naszemu mózgowi także potrzebny jest odpoczynek. Spanie 6-8 godzin na dobę to absolutne minimum do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Co ważne, sen również zmniejsza ryzyko chorób, takich jak m.in. otyłość, depresja, nerwica czy chorób układu krążenia. 

Dlaczego trening i dieta idą ze sobą w parze?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta: trening i dieta doskonale się uzupełniają. Oczywiście stosowanie tylko diety czy samo wykonywanie treningów także przyniesie korzyści naszemu organizmowi. Niemniej, aby wyciągnąć pełny potencjał własnych możliwości i zachować jak najlepsze zdrowie – stosujmy się do wszystkich zasad zdrowego stylu życia. Jeśli nie lubimy ćwiczyć, nie musimy od razu zapisywać się na intensywne treningi crossfit. Na początek wystarczy spacer czy szybki marsz. Jeśli trudno nam utrzymać się na restrykcyjnej diecie, zacznijmy od zrezygnowania z przetworzonego, niezdrowego i bardzo kalorycznego jedzenia. A jeśli chodzi o sen – nie ma wymówek – trzeba po prostu znaleźć na niego czas. 

Autor:

LepszyTrener.pl

Baza trenerów i instruktorów sportowych

https://lepszytrener.pl

dietetyka


Menu
Wysyłka niemożliwa!
Wpisz prawidłowy adres!
To pole jest wymaganaTo pole jest wymagana
Dziękujemy... Skontaktujemy się najszybciej jak to możliwe.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony www. Więcej kliknij tutaj..

Polityka plików “cookies” serwisu www.dobrekalorie.pl 1. Poprzez piki “cookies” należy rozumieć dane informatyczne przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników, przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. W szczególności są to pliki tekstowe, zawierające nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. 2. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies. 3. Pliki cookies przeznaczone są do korzystania ze stron serwisu. Operator wykorzystuje te pliki do: a) możliwości logowania i utrzymywania sesji użytkownika na każdej kolejnej stronie serwisu b) dopasowania zawartości strony internetowej do indywidualnych preferencji użytkownika, przede wszystkim pliki te rozpoznają jego urządzenie, aby zgodnie z jego preferencjami wyświetlić stronę c) do tworzenia anonimowych statystyk z wyłączeniem możliwości identyfikacji użytkownika. 4. Pliki cookies wykorzystywane przez partnerów operatora strony internetowej, w tym w szczególności użytkowników strony internetowej, podlegają ich własnej polityce prywatności. 5. W trosce o bezpieczeństwo powierzonych nam danych opracowaliśmy wewnętrzne procedury i zalecenia, które mają zapobiec udostępnieniu danych osobom nieupoważnionym. Kontrolujemy ich wykonywanie i stale sprawdzamy ich zgodność z odpowiednimi aktami prawnymi - ustawą o ochronie danych osobowych, ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, a także wszelkiego rodzaju aktach wykonawczych i aktach prawa wspólnotowego 6. Standardowo oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych domyślnie dopuszcza umieszczanie plików cookies na urządzeniu końcowym Użytkownika. Ustawienia te mogą zostać zmienione przez Użytkownika w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę “cookies” w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym przesłaniu na urządzenia użytkownika. 7. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Przykładowe opcje edytowania w popularnych przeglądarkach: - Mozilla Firefox: www.support.mozilla.org/pl/kb/ciasteczka - Internet Explorer: www.support.microsoft.com/kb/278835/pl - Google Chrome: www.support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=pl&answer=95647 - Safari: www.safari.helpmax.net/pl/oszczedzanie-czasu/blokowanie-zawartosci/ Operator Serwisu informuje, że zmiany ustawień w przeglądarce internetowej użytkownika mogą uniemożliwić poprawne działanie Stron Internetowych.

Close